TIPS KURUS DENGAN CEPAT & BERKESAN

Selalu ada dapat kata-kata yang macam ni. Atau selalu tertanya- tanya pada diri sendiri perkataan seperti ni. Kalau ada maknanya.. memang kita ni dah berisi atau dalam kategori overweight atau sudah masuk ke fasa obesiti. Tanda atau simptom akan hadir kerana tubuh kita automatic akan bagi signal untuk tandakan yang badan kita perlu perhatian.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. InshaaAllah hari ni 20 Ramadan 1444H, saya akan kongsikan tentang tips2 nak kurus dengan cepat dan mudah. Bersempena dengan bulan ramadan ni lagi baik untuk kita mula jaga pemakanan kita serta diet keperluan tubuh kita. 🥰

Bermula dengan 85 kg pada bulan ramadan kali ni, alhmdulillah kak ckin jadi testimoni sendiri bilamana kak ckin dah sudah berjaya turunkan berat badan sebanyak 4 kg untuk 2 minggu berpuasa ramadan.

Bukan mudah nak turunkan 1kg pun. Tapi alhmdulillah sejak amal tips2 ni, saya berjaya turunkan berat badan tanpa rasa letih, lelah dan pening – pening nak fikir menu untuk masak. Kerja lebih mudah dan buat saya happy and enjoy sahaja dalam weight loss journey ni.

5 TIPS KURUS DENGAN CEPAT & BERKESAN

  1. LOW CARBOHYDRATE & HIGH PROTEIN

Perkara utama yang kita fikir, mesti tak boleh makan nasi kan bila kita start diet. Salah ya. Tubuh badan kita sangat perlukan karbohidrat seperti nasi, gandum dan lain-lain. Sebab sumber karbo ni nanti akan ditukarkan kepada glukosa yg sangat diperlukan oleh tubuh untuk berikan tenaga pada sel- sel kita. So, boleh! Makan nasi setiap hari tapi kena ikut portion. Suku-suku separuh. Nasi hanya perlu suku sahaja dalam portion makanan kita.

Then, ambil protein sihat untuk tubuh dan paling baik adalah ambil yang bersumberkan daripada tumbuhan sebab ia lebih mudah dicernakan dan diserap oleh tubuh. So yang ni saya pilih ESP atau Cinch Shake dari Shaklee. Start 1 Ramadan ,saya ambil sahur cinch chocolate yang superlazat tu setiap hari. Memang rasa kenyang lebih lama dan bertenaga. Perut tak berkeroncong. Dan cinch juga memang bagus sebagai meal replacement. Kerana ia mengandungi semua jenis makanan dan mineral. So tak risau sembelit atau apa masa kita berdiet.

2. CUT OFF GULA PUTIH

Nak cepat kurus memng kena cut off gula putih. Ini kerana gula berlebihan dalam badan akan disimpan sbg lemak. So memang kena kawal penggambilan gula putih. Banyak alternatif gula dalam pasaran sekrang. Kita boleh ambik gula yg lebih sihat seperti stevia atau monk fruit dan lain-lain.

3. AMALKAN LEMAK YANG BAIK

Lemak yang baik sangat membantu kita dalam nak menurunkan berat badan. Kerana lemak baik bagus memecah dan membakar lemak-lemak di sekita organ dan dibawah kulit. So jangan risau nak makan santan, minyak zaitun atau apa -apa sumber lemak yang baik. Omega guard shaklee memang sgt kaya dengan lemak baik. Makan ni 3 biji pagi memang rasa kenyang dan berpeluh-peluh.

4. MAKAN MAKANAN YG KAYA FIBER DAN VITAMIN

Sayur dan buah buahan pasti banyak bantu utk rasa kenyang dan bantu proses pencernaan yg baik. Makanan yg kaya dengan pelbagai jenis vitamin dan mineral ni bantu usus mudah serap nutrisi dan elak sembelit semasa diet. Dan those ini juga bantu sistem perlawasan kita lancar. Detoks tubuh terus.

5. TINGKATKAN METABOLISME TUBUH

Makin berusia makin rendah metabolisme tubuh. Metabolisme ni boleh dikatakan engine tubuh kita. Bila rendah, maka tubuh sukar nk kurus sebab tubuh lebih selesa utk tidak berkerja. Tetapi bila metabolisme tubuh tinggi, maka tubuh bekerja. Sel² dalam tubuh bekerja untuk hadilkan tenaga. Glukosa yg ada akan digunakan. So kita mudah untuk kurus dengan cepat. So, kak ckin suka ambik cinch tea mix Shaklee. Sedap. Rasa lemak² . Tak macam kita minum green tea saja. Tea mix ni gabungan 4 jenis teh. Memang boost energy.

Alhmdulillah, lepas 2 minggu amalkan ni kak ckin kurang 4kg dah. Dan paling best sebab perut kita selesa, tak pedih, tak loya atau pening dan ia buat kita enjoy the journey. Tup².. bila timbang turun.. turun lagi.. best kan😍😍😍

Ni gambar terbaru dalam bulan ramadan 1444H❤️ testimoni diri sendiri. Bila dah kurang berat badan, nak ibadah pun lebih senang dan kurangkan risiko penyakit kardiovaskular seperti kencing manis, kolesterol dan darah tinggi.

Semoga asbab ini Allah kurniakan kita kesihatan yang baik dan dijauhkan penyakit yang berbahaya. Aamiiin ya mujib.

Jom siapa nak kurus dengan cepat ni, sempat lagi grab promo hello new you Shaklee. Nak raya dengan kita yang baru. 🥰

jom wasap kak ckin 0194881559 atau nak info lagi boleh ke FB : Shiken Daud

#blogmegashaklee2.0

#shakleethrive2023

#shakleethriumph2023

#nextlevelblogging

#shakleeperlis2023

#codperlis2023

2 thoughts on “TIPS KURUS DENGAN CEPAT & BERKESAN”

Leave a comment